Reutelt jouw bedrijf ook over eigen producten of diensten?

“Sommigen bedrijven blijven maar reutelen over eigen producten of diensten”, las ik net in een artikel van Cor Hospes. Vandaar zijn pleidooi journalisten in te huren voor het samenstellen van een ‘contentplatform’.

 

Contentplatform en de marketeer

Een contentplatform is een soort ‘thuisbasis’ van waaruit een bedrijf kennis deelt, via allerlei communicatiemiddelen, om de doelgroep vooruit te helpen, op een zodanige manier dat het aantrekkelijk is om te lezen en te begrijpenDit platform zou Cor Hospes bij voorkeur niet onder willen brengen bij de marketingafdeling. Volgens hem zetten de marketeers het merk c.q. het bedrijf voorop en denken zij niet aan datgene wat de doelgroep zou willen lezen. Is dat zo?

 

Directie en reclame

Worden marketeers niet vaak aangestuurd of gecorrigeerd door (eigenwijze) directeuren of bedrijfseigenaren? Zijn zíj niet vaak de oorzaak dat communicatiemiddelen worden ingezet als onderdeel van een reclamecampagne die direct effect moet hebben op de verkoop?

Dan wordt het vaak “reutelen”, zoals Cor het noemt. Bij dat reutelen vraagt de ontvanger zich af: “Wat heb ik eraan? Waarom moet ik naar jouw video kijken of dit artikel van jou lezen? Brengt het mij of mijn bedrijf verder?”

 

Warme voeten

Nog steeds herhalen wij (ja, als marketeers) het mantra: “het gaat niet over wat je maakt, maar over wat je mogelijk maakt”. Vertel niet over de sloffen, maar over de warme voeten. Dat is herkenbaar en daar wordt de potentiële geïnteresseerde blij van! Gebruik deze metafoor eens consequent bij jouw aanbod, in jouw branche.

 

Ik wil niet ‘reutelen’, waar moet ik op letten?

> Start met een contentstrategie. Dat is de basis. Erken dat waardevolle content voor impact zorgt en als een magneet werkt. Doe het bij voorkeur niet alleen. Betrek ook enkele collega’s. Zorg dat de directie het ondersteunt en niet steeds weer de rode pen hanteert.

Aantrekkelijke content (tekst, video, blogs, vlogs, nieuwsbrieven, social media) gaat om het geven van inspiratie, informatie of zorgt voor een glimlach. Hoe mooi is het om anderen aan het denken te zetten?

> Vertel bijvoorbeeld over: interessante ontwikkelingen in de branche, geef antwoord op veel gestelde vragen en deel tips & tricks. Hoe kun je veel voorkomende problemen razendsnel en creatief oplossen? Toon lef en maak je lezers deelgenoot over een recentelijke blunder. Hoe kan een ander deze voorkomen? Onze vriend Google zorgt ervoor dat jouw content niet verloren gaat. Met content die het waard is om te lezen – denk aan de warme voeten – zorg je ervoor dat jij en jouw bedrijf zich verbindt met je (potentiele) klanten, je leveranciers en samenwerkingspartners. Betrek ook externen. Zeker als je samen aan een project werkt. Zo bouw je aan fans voor jouw merk, jouw bedrijf.

Kijk nog een kritisch naar je eigen website. Zet jij de klant echt centraal of schrijf je vooral over wij dit, wij dat, wij doen het zo etc.?

 

Tijd, energie en creativiteit

Ja, waardevolle content maken kost tijd, energie en creativiteit. Het aantrekken van een journalist, zoals Cor Hospes adviseert kan jou/jullie op weg helpen. Maar om nou te zeggen dat alleen journalisten dit werk kunnen? Nee, dat is voor mij te kort door de bocht. Er zijn veel creatieve marketeers en tekstschrijvers met een groot empathisch vermogen 😉

 

PS; niemand is perfect. Wij reutelen allemaal wel eens. Zeker als er onverwacht een microfoon voor je neus gehouden wordt. Geeft niet. Blijf leren, bijstellen en vooral doorgaan!

 

Meer inspiratie