De zoektocht naar ‘the perfect match’.
Onlangs hoorde ik weer een bekende noodkreet van een directielid van een adviesbureau in de bouw: “Wij verzuipen in het werk en nieuwe collega’s vinden wij niet.”
En dat geldt voor veel (kennis)bedrijven in de B2B. Zij worstelen nog steeds met het invullen van hun vacatures. Het vinden van specialisten is en blijft ‘a hell of a job’.
“Ondanks de coronacrisis komt er geen einde aan de krapte op de arbeidsmarkt. Integendeel, de mismatch op de arbeidsmarkt wordt juist groter. Voor ongeveer een derde van alle beroepen geldt dat – ondanks de coronacrisis – de krapte aan personeel nu hoger is dan begin februari.” Dat bleek uit de nieuwe arbeidsmarktindicator van ABN AMRO.
Vacature plaatsen? Daarmee red je het niet.
Mocht je er nog niet van doordrongen zijn; een simpele vacature online plaatsen is gewoonweg onvoldoende. Wat dan?
Laat structureel zien dat jouw bedrijf een keileuk bedrijf is!
In verschillende gesprekken met de internationale recruiter Gusta Timmermans werd duidelijk dat er werk aan de winkel is. Werving van nieuwe collega’s vereist een gezamenlijke inspanning van HRM, marketing én communicatie. Sterker nog; van het héle bedrijf. Met name medewerkers, ex-medewerkers en ook ‘pensionada’s’ kunnen nieuwe kandidaten overtuigen dat zij voor jouw bedrijf moeten kiezen!
Drie waardevolle stappen naar een sterk werkgeversmerk:
Natuurlijk zijn er legio middelen om jouw bedrijf te laten ‘shinen’ en arbeidsmarktcommunicatie en recruitment optimaal in te zetten. Deze eerste 3 stappen zijn in ieder geval waardevol én effectief.
Start vandaag en stel niet uit totdat je een vacature hebt.
Dus: koppen bij elkaar, stroop je mouwen op en ga aan de slag; nieuwe collega’s melden zich niet vanzelf aan.
#1. Maak jouw bedrijf sexy
Onderscheid je van de concurrent door te laten zien wat jou interessant maakt als werkgever.
Probeer de sfeer van het bedrijf over te brengen. Wat is jullie drive, jullie ambitie? Vertel op een aantrekkelijke manier over jullie werk en uitdagingen. Wat doe je aan innovatie? Hoe werk je samen met andere bedrijven? Hoe gaan jullie om met de balans tussen werk en privé? Zijn er ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden? Etc.
Vertel. Schrijf. Fotografeer en maak video-opnames. Zorg dat je opgemerkt wordt bij mogelijke kandidaten.
#2. Check je website & Social Media
> Eigentijds en aansprekend? Persoonlijk? Realistisch? Gebruik je authentieke foto’s?
> Zijn jouw mensen zichtbaar? Waar zijn zij mee bezig?
> Kan men actuele inspirerende blogs of vlogs vinden over de wijze waarop jij andere bedrijven ondersteunt en hen verder helpt met hun business?
> Is de vacaturepagina ‘werken bij’ makkelijk vindbaar en vindt de kandidaat alles waarnaar hij op zoek is? Heb je dat al eens aan sollicitanten gevraagd?
#3. Omgaan met sollicitanten
Besteed aandacht aan het proces dat de sollicitant doorloopt.
> Is de selectieprocedure beschikbaar zodat kandidaten in grote lijnen kunnen lezen wat zij kunnen verwachten tijdens het selectieproces?
> Kunnen kandidaten via jouw vacaturepagina info opvragen of eenvoudig een brief of CV uploaden? Ook via hun smartphone?
> Is de vacature eenvoudig te delen via social media?
> Is jullie contactpersoon bereikbaar via mail, telefonisch of via whats’app?
> Besteed je voldoende aandacht aan de communicatie tijdens de procedure én erna?
> Organiseer een leuke ‘meet & greet’ en leidt potentiele kandidaten rond in jouw bedrijf!
Succes! Hoor heel graag hoe jij e.e.a. hebt aangepakt en het resultaat!
NB: beloon jij een afgewezen sollicitant ook voor zijn moeite?