Ieder bedrijf een pyromaan….?

Een haardvuur
Een pyromaan heeft een onweerstaanbare drang om brand te stichten. Vuur is magisch, krachtig en heeft een mysterieuze kracht op veel mensen. Maar een pyromaan in de organisatie?

Een pyromaan heeft een onweerstaanbare drang om brand te stichten.
Vuur is magisch, krachtig en heeft een mysterieuze kracht op veel mensen.
Maar een pyromaan in de organisatie?

 

De kracht van ‘live’
Ken je ze, de ‘nep’ haarden. Leuk geprobeerd, maar niets boven ‘de real thing’.
Online daten, leuk. Maar een uiteindelijke échte date is het doel.
Racen in een simulator. Een kick. Maar het echte werk is op het circuit.
LinkedIn netwerken. Een kansrijk digitaal platform. Gebruik dit als een opstap naar persoonlijk contact. Uiteindelijk doen we zaken met mensen en dat begint toch vaak met een kop koffie.

Kortom, ‘echt’ blijft het ultieme doel. Natuurlijk is er het internet; krachtig, groot bereik.
Maar het geheim zit in de combinatie van beiden. Slim inzetten van online en offline; zodat ze elkaar versterken. Online bedrijven organiseren niet voor niets jaarlijks relatie events.

 

De kracht van Eventmarketing
Events, waar wij niet alleen elkaar ontmoeten, maar waar ook alle zintuigen worden geprikkeld, dragen bij aan de merkbeleving, klantloyaliteit en gedragsverandering. De binding met klanten extra verstevigen en het gesprek aangaan. Je (potentiele) klanten kun je op dat moment subliem verrassen, informeren en inspireren. Klanten zien en ervaren zelf de passie en energie die je uitstraalt.
Kortom het vuur van ‘live’ brandt!

 

Klantevents als brandend vuur
Zomaar een event voor (potentiele) klanten organiseren is als een druppel op een gloeiende plaat. Even sist het flink, maar daarna dooft het vuurtje al snel. Dus, het hele jaar blokjes hout op het vuur gooien. Structureel werken aan een duurzame en sterke relatie met jouw beoogde doelgroep.

 

MerkWaardige events
Ken je ze? De ‘feestjes’ met het glas bubbels in de hand. De directeur en het praatje over de successen van afgelopen tijd. Een dag later op social media het mapje van gebundelde foto’s van de aanwezige gasten (en net bijtend in een hapje…). “We kijken terug op een gezellige en succesvolle dag”. De dag zal ongetwijfeld goed georganiseerd zijn. Maar draagt het event ook bij aan de commerciële doelstellingen?

Tijd voor eventmarketing. Events die onderdeel zijn van de marketingstrategie.
Beduidend meer vragen dan ‘slechts’ goed georganiseerd. Want een afvinklijstje ‘hapjes besteld, powerpoint en de naambadges liggen klaar’, dat is top, maar gaat niet over marketing en sales.

Creatief concept
Voordat je in alle enthousiasme stort in het samenstellen van het programma en to-do-lijstjes gaat afwerken. Eerst helder stellen, hetgeen het event moet opleveren. Hoe draagt het event bij aan de organisatiedoelstelling? En hoe ga jij (en jouw collega’s) daarvoor zorgen? Niet alleen tijdens het event. Juist in de aanloop en ná het event.
Begin op tijd want de keuze is reuze en tijd is een kostbaar goed. Iedere week kan men wel naar een netwerkbijeenkomst, relatie event of kennissessie.

 

Opwarmen
Al vroeg beginnen met ‘het opwarmen’ van de beoogde doelgroep draagt bij aan het succes. Vertellen wáárom men deze ‘live ontmoeting’ zeker niet mag missen. Triggeren en verrassen met (online) berichten. En dat is dus geen geroeptoeter in de rondte dàt ze aanwezig moeten zijn. In de aanloop naar het event wordt jouw beoogde doelgroep ‘warm gemaakt’ met quotes van sprekers over dit thema. Geef je een kijkje achter de schermen van de organisatie van het event. Benoem je een aantal vragen die klanten regelmatig stellen.

 

Ambassadeurs creëren
Het ontstoken vuurtje blijft branden. Daar werk je samen aan.
Klanten worden ambassadeurs van jouw merk (bedrijf of organisatie). En dat is goed voor de omzet.

Maar hoe dan?
Waar te beginnen?
Concept bedenken, organiseren en uitvoeren…
Help, daar heb ik allemaal écht geen tijd voor!

Laat dat nou net mijn uitdaging zijn als EventMarketeer.
“Ik ben graag jouw pyromaan”.

 

Herma Westenberg

Meer inspiratie