KENNISDELEN? NEE ECHT NIET.

Cameraman die een vrouw filmt
Kennisdelen? Nee, echt niet. De concurrentie op rooftocht. ‘Nee, hierin zie ik geen toegevoegde waarde’ was het resolute antwoord van een directeur van een bouwbedrijf...

 Dit blog is eerder gepubliceerd op bouwkennisblog.nl
Hét marketingboog voor de bouwketen.

 

Kennisdelen? Nee, echt niet.
De concurrentie op rooftocht.

‘Nee, hierin zie ik geen toegevoegde waarde’ was het resolute antwoord van een directeur van een bouwbedrijf.
We spraken over het presenteren van medewerkers en hun specifieke kennis op de website, in het kader van ‘zaken doe je met mensen’. Bij doorvragen bleek dat de directeur wilde voorkomen dat zijn goede medewerkers weggekocht werden. ‘Ik heb veel in hen geïnvesteerd. Zij hoeven hun kennis niet te delen met de markt. De concurrentie ligt op de loer.’

Omayra bew

 Reputatie

‘Kennisdelen zorgt er juist voor dat jij en je organisatie er beter van worden. En ja, als medewerkers niet tevreden zijn over hun huidige werkomgeving, dan gaan ze voor een nieuwe uitdaging’ was mijn, ietwat verbaasde reactie. ‘Uit onderzoek blijkt echter dat dit vaak gebeurt om andere redenen dan het grote geld. Waardering, flexibiliteit, taakinhoud en reputatie van een organisatie, zijn met name belangrijke redenen van vertrek.’

Afgezien van de ongerustheid van het ‘wegkopen’ van medewerkers door profilering, heb ik moeten constateren dat meerder bedrijven in de bouwbranche huiverig zijn om kennis te delen. In een gesprek met een directeur/architect, die ook schoorvoetend toegaf dat hij moeite had om zijn kennis en visie online te delen, zijn wij dieper ingegaan op de begrippen kennis en informatie. Want wellicht ligt daar de oorzaak voor de terughoudendheid.

Kennis versus informatie

Kennismanager Daphne Depassé is hier duidelijk over: kennis (impliciet) is namelijk iets anders dan informatie (expliciet). Kennis is informatie die bewerkt is met ervaring, vaardigheden en attitude. Deze is impliciet en onlosmakelijk verbonden met de mens. In tegenstelling tot informatie, vastgelegd in documenten of informatiesystemen, is kennis niet meer aanwezig in de organisatie als de medewerkers vertrokken zijn.

Daardoor is de medewerker c.q. kenniseigenaar uniek; hij/zij is van waarde doordat expliciete kennis bewerkt en aangevuld wordt met zijn/haar impliciete kennis, passie en gedrevenheid. Deze ‘kennis’ kan dus, in tegenstelling wat menigeen afschrikt, niet ‘zomaar’ gekopieerd worden door de concurrentie. Het is daarom een gemiste kans als medewerkers geen podium geboden wordt om hun kennis, passie en ervaring te etaleren. Er zijn goede medewerkers die juist om die reden hun bedrijf verlaten. En dat wil je toch te allen tijde voorkomen.

Werken aan succes

Je wilt je als bedrijf juist onderscheiden van je collega’s en opvallen bij je (potentiële) klanten. Werk aan jouw zichtbaarheid en bekendheid. Deel jouw ervaring online, zodat klanten zien dat jij de expert bent. Daardoor bouw je aan een betere relatie met je klanten, werk je aan vertrouwen en krijg je meer websitebezoekers. Deze toestroom leidt tot afspraken met nieuwe klanten die jou hebben gevonden.

Durf als directie de stap te maken en geef jouw medewerkers een (digitaal) podium. Door hun grote betrokkenheid bij het bedrijf zijn zij je beste ambassadeurs. Zij beschikken vaak, zonder dat jij dit realiseert, over een groot netwerk.

Thought Leadership

Samen werken aan de rol van thougth leadership; autoriteit zijn op jouw kennisgebied. Laten zien dat jouw bedrijf dé partner is die de klant zoekt. Denk in kansen en niet in bedreigingen. Je zult positief verrast zijn.

Lilian Zeekaf

Meer inspiratie